Column Raymond de Jong: ‘Hoe lineair TV kijken ook toekomstbestendig blijft?’

Raymond de Jong schrijft regelmatig voor het Nederlands Medianetwerk over zaken die hem opvallen in de media en nieuwe technologie. Dit is de column die hij schreef op 29 juni 2015 voor het Nederlands Medianetwerk en Marketingtribune.

Column Raymond de Jong: 'Hoe lineair TV kijken ook toekomstbestendig blijft?'

Op de foto: Arno Otto van RTL Nederland tijdens het Mediapark Jaarcongres 2015. Foto: Mark Janssen, ECP

Op de foto: Arno Otto van RTL Nederland tijdens het Mediapark Jaarcongres 2015. Foto: Mark Janssen, ECP

De wereld van televisie maakt een grote verandering door. Dat is maar goed ook, want lineair tv kijken doen steeds minder mensen. En daarmee staat ook de tv-reclame onder druk. Een hele generatie groeit op zonder het kijken naar tv. Ze volgen series op Netflix, video op mobiel of kijken op YouTube bijvoorbeeld naar vlogger Enzo Knol. Tijdens het Mediapark Jaarcongres in juni was er veel aandacht voor de enorme groei van inzet van video of het online tv kijken. Met de vraag hoe lineaire TV toekomstbestendig blijft.

Als internet honderd jaar geleden was bedacht, dan bestond lineair tv-kijken waarschijnlijk niet. Maar dat deze manier van tv kijken voor miljoenen binnen korte tijd tot het verleden behoort, is te kort door de bocht. Zo’n vaart zal het niet lopen. Toch maakt de online videomarkt een enorme groei mee. Zenders met lineaire kanalen, zoals de NPO en RTL, buigen zich over de vraag hoe te reageren op deze snelle veranderingen in het kijkgedrag. En hoe je duurzaam geld kunt verdienen.

Lees de column op de site van het Nederlands Medianetwerk hier verder. De column is ook geplaatst op de website van Marketingtribune, lees het hier.

No Comments Yet.

Reageer op dit blog